До 80-те години понятието “surround” се е ползвало за стерео звук.Тогава
започва използването на 70 мм лента за филмите и се появява трети канал , който
се е ползвал за допълнителни ефекти (effect channel) , като се
е поставял допълнителен говорител зад слушателите.С по-широкото навлизане
на 70 мм стандарта този трети канал се появява все повече и са започнали да го
наричат surround channel
(за по-кратко S-канал). Идеята за създаване на пространствен звук е довела до вкарване на още канали в
озвучаването.
Dolby
Паралелно с киноиндустрията се е развило и видеото и са се появили Dolby Pro Logic и Pro Logic II, като последния позволява и да се слуша музика от обикновено CD, като го “ разхвърля “ на surround система.
Surround всъщност е начин за създаване у слушателя на
усещане за пространственост.За да разберете по-добре принципа на действие ще си
припомним Dolby Surround , т.е. превръщането на 4 канала в 2.
Отляво са входните канали
·
L - фронтален ляв канал.
·
С - централен канал.
·
R - фронтален десен канал.
·
S - surround-канал.
Отдясно са изходните
·
Lt - общ ляв.
·
Rt - общ десен
В процеса на преобразуване сигнала от централния канал се разделя на
2 , смесва се с левия и десния поравно , и се понижава с 3 децибела.Сигнала
S
минава през филтър bandpass(честотата му се
ограничава в диапазона 100Hz –
7KHz ) , през филтър
Dolby B-type Noise Reduction за потискане на шума (много хора си мислят че долби служи само за
изчистване на шума – това обаче не е така) , и фазата на сигнала се обръща по
такъв начин че да се окаже в противофаза с левия и десния канал.
При разкодирането на сигнала
с пасивен декодер се
получава пак S канала от Lt-Rt
При декодирането се появяват няколко проблема , един от които е
проникването на сигнал от централните канали в S и обратно.Например при
изменението на нивото на сигнала в Lt и Lr в S-канала проникват
съставните L и R.Това се отстранява
с задържане на S-канала с 10
милисекунди (така се отстранява ефекта на Хаас – сигнала от основните канали
идва по-рано и локализацията на източника в мозъка на човека се асоциира с
основните канали) и с орязване на честотния диапазон на канала до 7 KHz, при което другите
два канала започват да се чуват по-силно и вниманието се насочва към
тях. В тази
конфигурация централния канал вече не присъства физически а е виртуален , т.е –
центъра между левия и десния канал.Съответно за да получите удоволствие от
такава система трябва да седнете точно между левия и десния канал.
Активни декодери Dolby Surround.
Pro Logic
Следваща стъпка в
развитието е появата на декодери , които вадят звука и за централния канал.
Освен познатото ви вече
отделяне на S канала се събира сигнала от ляв и десен канал и се
намаля с 3 децибела в следствие на което остава централния.Филтрите са малко
повечко , няма да ви затормозявам излишно.
DTS
Докато Dolby зае видео индустрията , в киното се използва предимно DTS. Той възниква в общи линии заради филма "Джурасик Парк" .И този стандарт поддържа 6 канала ( ляв , централен , десен , ляв съраунд, десен съраунд и субуофер).Понеже ние, юзърите в дата.бг, се занимаваме предимно с компютри и цифрово видео , няма да се спирам подробно на DTS.Само ще ви кажа за успокоение че почти всички DVD плеъри ( както и кинотехниката ) поддържат и този стандарт.
Dolby AC-3
Както виждате от картинката , една от най-добрите черти на АС3 е че може да се слуша на какво ли не – на 5.1., 5.0 , на 4 канала , на 2 , та дори и на 1.Това позволява звук , кодиран с Dolby , да се ползва за излъчване от сателит и да се приема / възпроизвежда независимо от телевизора ( все още доста хора ползват моно телевизори ).
За да е пълно удоволствието ви от слушането на АС3 звука трябва да се намирате на равно разстояние от всички тонколони (имайте го това в предвид когато си купувате билети за кино).
На сайта http://www.dolby.com/ има формула за изчисление в случай че няма физическа възможност слушателя да е в центъра м/у всички тонколони ( я си представете в киното как всички са седнали на централната седалка , най-долния освен че нищо няма да вижда но и ще му се сплескат топ...... ).Та съответната формула позволява да превърнете разликите в разстоянието в секунди , с които да настроите закъснението за дадения канал. Ако Diml е разстоянието(във футове , тука всички разстояния са във футове , 1фут = 30, 48 см) от слушателя до левия канал а Dims е разстоянието до най-близкия S канал то закъснението в милисекунди трябва да бъде разликата между Diml и Dims
Ако левия канал е на 10 фута , а S
канала на 5 то трябва да имаме
закъснение 5 милисекунди за да не
се губи ефекта от пространствения звук!
Разбира се , Dolby AC-3 не е единствения начин за компресия на многоканален звук.
Ползвани са материали от http://www.3dnews.ru/